Lektioner ombord Maritiman
1. Att leva & bo: Syftet med den här lektionen är att på ett intresseväckande sätt belysa för eleverna hur annorlunda livet kunde se ut förr jämfört med idag. Lektionen går igenom olika decennier, och jämför berättelser från besättningsmän på olika sorters fartyg, för att på så sätt belysa att människor levt och arbetat på väldigt olika sätt, och att vi idag har tekniska hjälpmedel man bara kunde drömma om för några decennier sedan. Den röda tråden som ändå löper igenom alla berättelser är livet till sjöss – vissa saker är ju gemensamma för livet till havs, nu som då, och går att kontrastera mot det landbaserade liv som är det enda som i princip alla elever känner till.
Med denna lektion, som är anpassad för lågstadieelever, så vill vi stärka elevernas förmåga att utifrån berättelser och skildringar göra enkla jämförelser mellan livet förr och nu, något som är ett krav för godtagbara kunskaper i samhällsorienterande ämnen vid slutet av årskurs 3.
2. Experiment i havslabbet: Under den här lektionen kommer eleverna först få titta på häftiga experiment, för att sedan själva få experimentera i vårt havslabb. Syftet med den här lektionen är dels att eleverna skall lära sig om vissa av de unika egenskaperna hos ämnet vatten, och dels att väcka en entusiasm och nyfikenhet hos eleverna inför naturvetenskap och experiment.
Med denna lektion, som är anpassad för lågstadieelever, så vill vi hjälpa eleverna att uppnå följande krav för godtagbara kunskaper i naturorienterande ämnen efter år 3: ”Eleven kan [...] ge exempel på egenskaper hos vatten [...] och relatera till egna iakttagelser.”
3. Marin nedskräpning: Syftet med denna lektion är att göra eleverna mer medvetna om de miljömässiga konsekvenserna av den marina nedskräpningen, och hur deras beslut i vardagen påverkar miljön.
Med den här lektionen, som är anpassad för mellanstadieelever, så vill vi hjälpa eleverna att uppnå följande kunskapskrav från läroplanen i kemi: ”I enkla och till viss del underbyggda resonemang om mat, bränslen, kemikalier och andra produkter kan eleven relatera till några kemiska samband och frågor om hållbar utveckling.”
4. Rusta för fred: Syftet med den här lektionen är att med den militära delen av Maritimans anläggning som miljö och inspirationskälla låta eleverna ta ställning till svåra dilemman. Fokus är inte på att eleverna ska ge ett visst svar, utan målet är istället att eleverna själva ska pröva sina egna ställningstaganden i olika frågor, och förhoppningsvis finna att det finns goda argument för flera ståndpunkter. Målet är att stärka elevernas förmåga till etiskt resonemang, och att eleverna ska bli mer öppna för att andra människor på goda grunder kan komma fram till andra svar på olika frågor än vad de själva gör, utan att någon av dem nödvändigtvis har rätt eller fel.
Med den här lektionen, som är anpassad för mellanstadieelever, så vill vi hjälpa eleverna att uppfylla följande kunskapskrav från läroplanen i religionsvetenskap: ”Eleven kan föra enkla resonemang om vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott. Eleven gör då reflektioner som i huvudsak hör till ämnet och använder några etiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.”
5. Tredje världskriget runt hörnet: Syftet med den här lektionen är att använda jagaren Småland och ubåten Nordkaparen som miljö för att prata om historiska paralleller med dagens säkerhetspolitiska läge. Är världen på väg in i ett nytt kallt krig? Är det åter dags att känna oro för ett utbrott av ett tredje världskrig? Under denna lektionen vill vi ge eleverna möjlighet att diskutera svåra frågor, utan rätt och fel. Maritimans pedagog introducerar och leder diskussionen.
Med den här lektionen, som är anpassad för högstadieelever, så vill vi hjälpa eleverna att uppfylla följande kunskapskrav från läroplanen i samhällskunskap: ”Eleven kan undersöka samhällsfrågor ur olika perspektiv och beskriver då enkla samband med enkla och till viss del underbyggda resonemang. Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med enkla resonemang och till viss del underbyggda argument och kan då i viss utsträckning växla mellan olika perspektiv.”
6. Språkintroduktion: Visste ni att Maritiman även erbjuder språkintroduktionslektioner för nyanlända? Syftet med dessa lektioner är att på ett lustfyllt, engagerande och lekfullt sätt låta eleverna fördjupa sin bekantskap med det svenska språket. Vår anläggning fungerar som en katalysator, där det primära uppdraget blir att bekanta sig med maritima termer, men där det bakomliggande och viktigare bidraget från anläggningen blir att positiva minnen skapas för deltagarna. Vi vill även att den här lektionen ska kunna vara ett tillfälle då eleverna kan lära känna varandra lite bättre. Vår språkintroduktion riktar sig till nyanlända av olika åldrar och med olika grad av förkunskaper. Hör av er till oss så skräddarsyr vi lektionen efter just er grupp!
Vill ni samla in pengar inför klassresan till oss?
Lagshoppen hjälper er som klass att tjäna pengar genom försäljning av omtyckta produkter. Vill ni veta mer om en klassförsäljning av chips, delikatesser, ljus eller annat gott? Läs mer om hur ni kan tjäna pengar inför klassresan här.
Ovärdeligt stöd
Maritimans skolverksamhet genomförs med stöd från GREFAB. Tillsammans möjliggör vi att skolklasser kan komma till oss på subventionerade besök samt att vi kan fortsätta arbetet med att utveckla den pedagogiska museiverksamheten som är särskilt riktad mot barn och ungdomar.