Monitoren Sölve

Monitoren Sölve byggdes 1875 vid Motala Warf i Norrköping och ingick i en serie om sju mindre monitorer, som med sin lilla storlek skulle kunna gå upp i Göta älv och försvara Vänerns städer mot en angripare. Hon var bestyckad med en 24 cm kanon M/69 som var fastmonterad i ett pansartorn, samt två stycken 12 mm kulsprutor M/75. För att kunna rikta kanonen var man tvungen att gira hela fartyget, och därför var Sölve även försedd med bogroder och två propellrar. Mellan 1899 och 1901 ombestyckades Sölve med en 12 cm kanon M/94 som kunde sidriktas 41 grader. Dessutom tillkom två 57 mm kanoner M/89B på överbyggnaden. 

Efter att förtjänstfullt ha hjälpt till att skydda den svenska neutraliteten under första världskriget så blev Sölve ombyggd till en tankbåt för marinen, och döptes då om till Pegasus. 1949 såldes hon till Mobil Oil, och användes av företaget fram till 80-talet då hon lades på skrotvarvet Skeppsupphuggning i Göteborg AB vid Ringön. Där hittades denna sensationella marin- och teknikhistorisk klenod 1984. Fartygsskrovet visade sig vara original från kölplåt till däck och för att undvika att en sådan raritet skulle sluta upp på skroten drogs en räddningsaktion igång av några entusiaster. Med hjälp av sponsorbidrag kunde Sölve räddas från en säker skrotningsdöd och hon hamnade istället på här på Maritiman. Idag är Sölve  världens enda bevarade monitor av tredje klass, och är förtöjd på Maritiman med ambitionen att restaureras till sitt ursprungliga skick. 

Uppfinnare och inbördeskrig

Monitorn utvecklades från början av den svenska uppfinnaren John Ericsson för den amerikanska nordstatsflottans räkning under det amerikanska inbördeskriget. USS Monitor slogs mot sydstaternas pansarskepp CSS Virginia i slaget vid Hampton Roads år 1862. Inget av fartygen lyckades sänka det andra men Virginia retirerade och Monitor vann, vilket blev början till att sydstaterna tre år senare helt kunde besegras. Monitor och Virginia var bland världens första bepansrade fartyg, och efter deras introduktion i flottan var träfartygens era mer eller mindre över.